zdielať

Planéty kde by sme (teoreticky, raz) mohli žiť

vesmír - jeremy thomas 4dpAqfTbvKA unsplash scaled - Planéty kde by sme (teoreticky, raz) mohli žiť
Vo vesmíre sa ukrýva naša budúcnosť Vo vesmíre sa ukrýva naša budúcnosť

Naša planétka Zem nie je nesmrteľná. Ublížiť jej môžu meteority, naše Slnko, ale aj ľudia. Postupne  Zem slabne a nevieme, koľko generácií po nás prežije. Problémy nastanú s nedostatkom pitnej vody a nezdravým vzduchom, ktorý budú naši potomkovia dýchať. Pocítiť to môžeme už teraz – zaplavovanie oblastí, príliš rozsiahle, dlhotrvajúce sucho, smog v ovzduší, hurikány a ostatné dôsledky globálneho otepľovania. Na jednej strane sa môžeme snažiť tieto devastačné procesy spomaliť, no na druhej strane vedci a výskumníci v oblasti vesmíru hľadajú pre nás iné možnosti. Nové planéty, s prostredím vhodným pre človeka.

Niektorí vedci sú presvedčení, že sa oberáme o nové možnosti tým, že sa snažíme hľadať iba planéty podobné Zemi. Je veľká pravdepodobnosť, že existujú planéty, kde by sa nám žilo ešte lepšie ako na Zemi. 24 objavených planét vzdialených viac ako 100 svetelných rokov čiastočne spĺňa podmienky života a vedci veria, že nájdu aj planétu ideálnu pre ľudí. Nasledujúce roky sa chcú vedci zamerať na hľadanie nových planét a aj podrobnejšie preskúmať tie, o ktorých vieme, že existujú. Podrobnejšie skúmanie by im mali umožniť nové ďalekohľady Európskej vesmírnej agentúry.

Vedec Schulze-Makuch, ktorý sa zaoberá štúdiom planét zdôraznil aj to, že overovať treba obývateľnosť planéty, nie to, či je aktuálne obývaná. Planéta, ktorá má vhodné podmienky na život ľudí nemusí automaticky nejakých na sebe mať. Pri objavovaní nových planét sú pre ľudí kľúčové hviezdy, voda a vzduch. Na život potrebujeme ideálnu teplotu, zdroj vody a kyslík.  Naše Slnko má 4,5 miliardy rokov a už je za polovicou svojho života, kvôli svojej veľkosti. Menšie a chladnejšie hviezdy majú dlhšiu životnosť – 20 až 70 miliárd rokov. Planéty väčšie ako Zem by mali mať úrodnejšiu pôdu a schopnosť udržovať stálejšiu teplotu.  S týmito a mnohými ďalšími poznatkami sa vedci a výskumníci púšťajú do hľadania planét kde ľudstvo môže pokračovať v živote. Ideálna planéta pre ľudí by teda bola väčšia, teplejšia a vlhkejšia ako naša Zem, a s menším „slnkom“.

www.scitechdaily.com