zdielať

Kúsok rádioaktivity z vesmíru

veda - jeremy thomas E0AHdsENmDg unsplash scaled - Kúsok rádioaktivity z vesmíru
Každý vesmírny objav sa počíta. Jeremy Thomas

Našiel sa rádioaktívny kúsok vesmíru na Zemi? Ak ste čítali knihu od  Dana Browna, „Bod klamu“ tak si možno predstavíte masívny podvod, ktorý sa v knihe odohral. Do ľadovca navŕtali z dolnej časti dieru a vložili doňho kus podmorského kameňa. Presvedčili aj vedcov, že sa jedná o meteorit z vesmíru s dôkazmi a živote mimo Zeme. V hlbokých nepreskúmaných vodách sa totiž do kameňa otlačili živočíchy, o ktorých sa často nepočuje.  Bolo jednoduché zmiasť vedcov, až kým neobjavili v blízkosti meteoritu morský planktón. Ten by v ľadovci také dlhé roky neprežil. Kniha je veľmi napínavá – určite ju odporúčam na prečítanie.

V prípade objavu rádioaktivity z vesmíru nejde však o život mimo Zeme.  Nejde o tak prelomový objav a dúfajme, že ani o podvod. Jedná sa o plutónium-224  a železo-60 nájdené na Zemi. Tento objav potvrdzuje kozmickú aktivitu v blízkosti Zeme pred miliónmi rokov.

Plutónium-244 a rádioaktívne železo-60 sa našli v oceánskej kôre. Vedci sú presvedčení, že ide o dôkazy, že sa pred miliónmi rokov v blízkosti Zeme odohrali dramatické kozmické udalosti. Takéto ťažké prvky totiž vznikajú pri výbuchu hviezd. Dokážu ich tiež vytvoriť zrážky supernov. V tomto prípade vedci predpokladajú, že išlo o splynutie dvoch neutrónových hviezd, a sériu ešte komplikovanejších udalostí.

Ako vedia, že ide o prvky z vesmíru? Zem vznikla pred viac ako štyrmi miliardami rokov. Akékoľvek plutónium a rádioaktívne železo sa za ten čas na Zemi už rozpadlo. Ak sa takýto objav na Zemi vyskytne, je jasné, že ide o mimozemský pôvod. Vzorka, ktorá sa našla zapadá do udalostí v okolí zeme v tom čase keď v okolí Zeme vybuchli dve supernovy. Na to, aby identifikovali o aké prvky ide, použili urýchľovač častíc VEGA, ktorý sa nachádza v Austrálskej organizácii pre jadrovú vedu a technológiu v Sydney. Na výskume pracovali vedci z celého sveta. Švajčiarsko, Nemecko, Japonsko, Austrália aj Izrael spojili svoje sily, aby zistilo o aký významný objav ide. Tento výskum potvrdil, že supernovy produkujú plutónium – 244. Malými krôčkami sa dostávame do toho, aby sme pochopili vermírne udalosti a ich vplyv na náš život. Vďaka vedcom možno raz nájdeme aj dôkaz o mimozemskom živote.

zdroj: scitechdaily.com